Sila Klik!

Kengkawan

Blog Saya

Wednesday, October 3, 2018

Jualan Online Pokok Herba Oktober 2018

Pokok-pokok rare utk anda
Sepokok RM15

Klik www.wasap.my/60174559536/rare 
untuk order


Pokok Salam
Pokok Namnam
Pokok Ulam Mata Itik
Pokok Melada Pahit
Pokok Kunyit Merah


Pucuk pokok namnam boleh buat ulam, buahnya pula masam manis, juga dikenali sebagai buah katak puru. Sedap buat colek.






Antara khasiat pokok ini adalah untuk merawat cirit birit, batuk, sakit dada dan demam panas. Daunnya juga boleh dijadikan teh yang berkhasiat.

Lebih info mengenai pokok mata itik sila klik 


'Melada pahit atau dikenali juga dengan nama embalau padang, kusum, mempahit dan lada pahit sudah digunakan secara tradisional untuk mengawal dan membantu merawat penyakit kerana kandungan anti oksidan yang sangat tinggi.

Tumbuhan ini mencapai kematangan dan berbunga apabila ketinggian satu meter dan ia boleh menjangkau tujuh meter. Tumbuhan ini juga dikenal pasti mempunyai bahan aktif alkaloid iaitu sebatian yang mengandungi nitrogen yang tiada bau dan rasa. 

Semua bahagian pokok ini berasa pahit terutama biji dan akarnya. Bijinya mempunyai 50 peratus minyak tetap, manakala isi biji mengandungi yatanin dan yatanosid. Selain itu, kandungan lain ialah brucamarin, brusealin, brutasol, bruseantin, bruseajavanin, glukosa dan kosamin.

Daunnya pula dikatakan mempunyai khasiat sebagai ubat pupuk untuk merawat bisul, sengatan lipan, kulit kasar dan gatal-gatal disebabkan oleh parasit dan kurap. Bijinya pula berfungsi untuk membantu merawat buasir, masalah penghadaman, darah tinggi, kencing manis, gaut, kolesterol dalam badan dan mencairkan darah.' 

Kopipes dari sini http://www2.hmetro.com.my/articles/Kopiekstrakmeladapahit/Article





Antara khasiat yang terdapat pada Kunyit Merah ini adalah seperti merawat penyakit cacing pada kanak-kanak,menambah selera makan untuk kanak-kanak,merawat penyakit kulit seperti kudis dan ruam,mengatasi masalah obesiti dan kegemukan,mengembalikan kecergasan badan terutama kepada wanita selepas haid dan nifas,merawat sakit perut yang memulas-mulas,membuang angin di dalam badan dan merawat semput.

Walaupun ia bernama Kunyit Merah namun anda jangan salah faham dengan menyangkakan ubinya berwarna merah.Sebenarnya ubi atau pon rizom Kunyit Merah ini berwarna putih kekuningan dan ubinya bersaiz kecil sahaja.Ubinya kalau digigit sedikit rasa pedas dan jika anda ingin membuat air rebusan daripadanya hendaklah dicampurkan sedikit madu untuk mengurangkan rasa pedas itu.


No comments:

Post a Comment

Sila Klik!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...