Sila Klik!

Kengkawan

Blog Saya

Monday, March 7, 2016

Epsom Salt untuk Tanaman

Epsom Salt untuk Tanaman



Anda mengamalkan penanaman secara organik?

Epsom salt adalah jawapannya:

Dapatkan Epsom salt dari Semua Menjadi

500g RM5. Kos pos RM7 utk Semenanjung. Total RM12

1kg RM8. Kos Pos RM10. Total RM18

2kg RM16. Kos pos RM14. Total RM30

Cara penggunaan: satu sudu teh epsom salt + 1 gelen air (lebih kurang 4 Liter). Siram pada pokok seminggu sekali atau sekerap yang anda inginkan. 

Kalau ada sesapa teringin nak order boleh email saya di semuamenjadi@gmail.com. Atau boleh order di Page Semua Menjadi serta FB SmRose Semua Menjadi yer.

Apakah itu epsom salt?
Epsom salt (atau Magnesium Sulfat ) adalah salah satu bahan yang paling ekonomik dan mempunyai pelbagai guna. Epsom telah dikenali sebagai ‘supplement’ tambahan bagi mendapatkan taman yang indah , rumput yang subur kehijauan , bunga ros yang mekar dan subur. Ia telah lama dianggap oleh petani sebagai bahan "rahsia" untuk sebuah taman yang subur yang indah dan dan bahan yang paling mudahdijumpai dan murah yang memberi kesan yang dramatik pada tanaman anda

Epsom salt membantu meningkatkan keupayaan tanah untuk menyerap baja dan membantu tanaman anda hidup dengan lebih subur.

Kenapa Nak guna Epsom salt untuk kebun anda?
Epsom salt terdiri daripada dua unsur iaitu Magnesium dan sulfat yang sangat penting untuk tumbuhan yang sihat. nsur ini bermanfaat untuk mandi dan menggunakan sekitar rumah juga si sepenuhnya dan mewujudkan ruang luar yang subur dan bersemangat. Tidak seperti baja kimia, Epsom Salt tidak terkumpul di dalam tanah dan menyebabkan struktur tanah rosak. Jadi ia adalah sangat selamat untuk digunakan.



Apa manafaat Magnesium untuk tumbuhan?
Magnesium amat penting untuk pertumbuhan awal tanaman, secara tepatnya apabila benih mula bercambah. Ia membantu proses percambahan benih di samping membantu menguatkan dinding sel tumbuhan , supaya ia boleh menerima nutrien dengan lebih mudah. Magnesium juga memainkan peranan penting dalam fotosintesis dengan membantu pembentukan klorofil , yang digunakan oleh tumbuh-tumbuhan untuk menukar cahaya matahari kepada makanan. Selain itu, ia memudahkan tumbuhan menerima fosforus dan nitrogen, yang menjadi komponen penting untuk tumbesaran tanaman. Magnesium juga membantu tanaman anda berbunga dan berbuah lebih lebat daripada biasa.


Apa manafaat Sulfat untuk tumbuhan?
Ia bergabung dengan tanah untuk membuat nutrien utama yang lebih berkesan untuk tumbuhan, termasuk nitrogen, fosforus dan kalium. Sulfat bekerja bersama dengan Magnesium untuk mewujudkan " vitamin " penuh dengan mineral, khasiat dan manfaat kesuburan untuk tanaman anda.

2 comments:

  1. Tuan,Kalau terletak banyak sangat pada pokok yang dah besar, ada side effect ke pada pokok tersebut ?

    ReplyDelete
  2. Saya letak semalam, hari nie baru saya ingat itu epsom salt...tertukar dengan baja pokok buah.

    ReplyDelete

Sila Klik!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...