Sila Klik!

Kengkawan

Blog Saya

Monday, September 23, 2013

Labu Air

LABU AIR
 

Khasiat dan kegunaan labu air:
  • Rendah kalori dan lemak. Kandungan lemak dari labu air ini sangat rendah, hanya 0,1 gram dalam 100 gram dan hanya mengandung 15 kalori, namun tinggi serat. Mengandung air hingga 96%, menyediakan vitamin C dan beberapa vitamin B serta mineral (besi serta kalium).

  • Efek pendingin. Kerana sebagian besar mengandung air, labu ini bila dimasak bukan hanya mudah dicerna tapi juga bersifat pendingin, menenangkan, dan diuretik. Segelas jus labu air di pagi hari dapat membantu mencegah stroke dan mendinginkan tubuh.

  • Membantu melawan sembelit. Kandungan kadar serat baik dan mudah dicerna, sehingga membantu menyembuhkan gangguan pencernaan seperti sembelit, perut kembung dan buasir.

  • Membantu penurunan berat badan. Disebabkan ia  rendah kalori dan lemak, serta tinggi serat dan air membuat sayuran ini merupakan makanan yang sangat baik untuk mempertahankan atau menurunkan berat badan. Minum jus labu air pada waktu perut kosong, di pagi hari, dapat membantu mengurangkan rasa lapar anda.

  • Mencegah tumbuh uban. Menurut Ayurveda, minum segelas jus labu air di pagi hari setiap hari  sangat berguna untuk mencegah rambut beruban.

  • Bermanfaat untuk kulit. Labu air juga baik untuk kulit, sebagai pembersih kulit dari dalam. Dapat membantu melindungi terhadap berbagai jenis penyakit kulit, seperti jerawat dan ekzema.

  • Insomnia. Campuran jus labu air dengan minyak bijan adalah ubat yang efektif untuk insomnia. Daun labu air juga bermanfaat untuk pesakit insomnia. Contohnya, daun labu air dimasak sebagai sayuran tumis.

  • Revitalisasi tubuh. Segelas jus labu air juga dapat mengurangkan rasa  dahaga pesakit diabetes dan ketika makan makanan berlemak atau goreng yang berlebihan. Ia juga dapat  membantu dalam mencegah kelelahan.

  • Penyakit lain. Labu air juga dapat membantu menyembuhkan gangguan seperti sakit gigi, sakit kuning, dan radang ginjal.

Dapatkan biji benih Labu Air dengan hanya RM2, untuk pilihan biji benih lain sila rujuk 
 di SINI.

Untuk Keterangan lanjut  sila hubungi semuamenjadi@gmail.com.

No comments:

Post a Comment

Sila Klik!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...